Néhány hónapja már, hogy a koronavírus Magyarországon is felütötte fejét. Március közepén a Magyar Kormány mindenki életére kiható intézkedéseket vezetett be. Új kormányrendeletek jelentek meg, amelyek igazán nagy változásokat hoztak Intézményeink – Fekete István Általános Iskola, Csukás István Óvoda – életébe. Az első rendeletek között volt:
„A koronavírus-járvány terjedése miatt a Kormány az élet-és vagyonbiztonságot veszélyeztető tömeges megbetegedést okozó humánjárvány megelőzése, illetve következményeinek elhárítása, a magyar állampolgárok egészségének és életének megóvása érdekében elrendelt veszélyhelyzet során teendő intézkedésekről (II.) szóló 45/2020. (III.14.) Korm. rendelet 2. §-ában döntött arról, hogy a polgármester a bölcsődei és az óvodai ellátást végző intézmények esetében rendkívüli szünetet rendelhet el.”
Nem volt mit tenni, Ősz Ferenc polgármester elrendelte a rendkívüli szünetet. A gyerekek otthon maradtak, az óvódai dolgozók pedig….
Olvassák el Karkuczka Bernatett, óvódavezetővel készített interjút:
Ti történt miután a polgármester elrendelte a rendkívüli szünetet?
Első sokk után, a dolgozókat tájékoztattam, majd az óvoda zárt Facebook csoportjában a szülőket is. A zárással egyidejűleg fel kellett mérnünk az igényeket is a gyermekétkeztetésre.
Hogyan dolgoztatok tovább?
Ijesztő volt bemenni az oviba, annyira nyomasztó volt a csend, mindenhol az üres öltözőszekrényeket láttuk, annyi programunk volt még itt az utolsó hónapokra és az mind szertefoszlott. Az első hét a teljes fertőtlenítéssel telt, majd ötletelés következett, hogy milyen módon tudnánk segíteni a szülőknek, gyermekeknek. Elkészítettük a kreatív csomagokat, folyamatosan töltöttünk fel az oldalra feladatokat a gyerekeknek, és örömmel láttuk, hogy milyen aktívan dolgoznak szülői segítséggel. Külön köszönet jár a szülőknek, hogy ebben a nehéz helyzetben partnereink voltak. Otthonról is dolgoztunk, közben szabadságot is ki kellett vennünk, de az élet nem állhatott meg, a feladatokat kerestünk a gyermekeknek, közben folyamatosan informálódtunk, készültünk a következő nevelési évre, eszközök készítése, nevelési terv készítése, dokumentumok lezárása, óvodai beíratás egy kissé másképpen, és döcögősebben.
Közben azon agyaltunk, hogy a nagycsoportosaink ballagásával mi legyen, de azt nem hagyjuk, hogy búcsú nélkül menjenek el, így a szabályokat, előírásokat betartva megtartjuk a ballagást június 12-én, kicsit más lesz mint az eddigi megszokott búcsúzók, szűk körben, családias hangulatban köszönünk el kis óvodásainktól.
Milyen tapasztalatokat gyűjtöttetek?
Hát nem voltak könnyűek ezek a hetek, folyamatosan figyelni az új információkra, mit szabad, mit nem, az ember teljes bizonytalanságban volt. Ez a vírus számomra egy intő jel, az emberek, ha csak egy kicsit is, de odafigyeltek egymásra, kicsit lassítanunk kellett ebben a rohanó világban.
Január óta küzdöttünk az oviba a betegségek állandó jelenlétével, ami az idei évben egyszerűen kezelhetetlen volt, szeptembertől még szigorúbb intézkedések lesznek az óvodában is, sajnos csak így előzhetjük meg a betegségek terjedését, a megelőzésben nagyon következetesnek kell lennünk.
Hogyan indult be újra az óvoda?
Először ügyeleti rendszerben, majd május 25-től már nyitva vagyunk rendesen, de az előírt szabályokat betartva
Mik az óvodai tervek nyárra?
Nagy terveink nincsenek, mivel elég sok a korlátozás még mindig. Összevont csoporttal működünk a nyáron, szabadságolások lesznek. Augusztus 10-21-ig lesz zárva az ovi, hogy a nagytakarítást újra el tudjuk végezni, mire ismét elkezdődne a nevelési év.
Hogy hogyan élték meg ezt az időszakot az óvó nénik, arról ők meséltek:
Hogyan fogadtátok, hogy bezár az óvoda?
Február hónapot nehezen éltük meg az óvodában. Nagyon sok kisgyermek volt beteg. Hiába volt rendszeres és folyamatos a fertőtlenítés, takarítás, a betegségek terjedését ezzel nem tudtuk megállítani. Azok az óvodások, akik végre gyógyultan visszaérkeztek az óvodába, néhány nap múlva újra betegek lettek, talán legyengült immunrendszerük is közrejátszott ebben.
A bezárást követően lefertőtlenítettünk minden berendezési tárgyat, játékokat, eszközöket, közben pedig figyeltük a koronavírusról szóló híreket. Be kellett zárnunk, sajnáltuk a sok beteg kisóvodást, reméltük, hogy ez gátat szab a betegségek további terjedésének. Ugyanakkor aggódtunk a koronavírus gyors terjedéséről szóló hírek miatt, féltettük szüleinket, családjainkat, a gyermekek egészségét.
Hogyan dolgoztatok tovább?
Az első hetekben bejártunk az óvodába, fertőtlenítettünk, terveztük a további teendőket. Az óvodásoknak játékos fejlesztő feladatokat, otthoni barkácsoláshoz szükséges ötleteket gyűjtöttünk. A keresgélést, feladatok szerkesztését otthon is folytattuk. Tervezést követően előkészítettük a különböző anyagokat. Az óvodában nyomtattunk, másoltunk, rajzoltunk, vágtunk, elkészítettük a mintákat. Mindenből 57 db-ra volt szükség, két bakonysárkányi csoportunkba ennyi gyermek jár összesen. A munkából mindannyian kivettük részünket. A csomagok elkészítése után házhoz szállítottuk meglepetésünket. Örültünk, hogy így legalább egy kicsit láthatjuk ovisainkat.
Miután ezekkel a feladatokkal készen voltunk szabadságot vettünk ki, melynek ideje alatt igyekeztünk online tartani a gyerekekkel a kapcsolatot. Nehéz feladatnak bizonyult. Addigi meggyőződésünk és tapasztalatunk ellenére a gyerekeket a számítógép és telefon elé kellett volna csábítanunk, ami az óvodás életkorú gyermekek számára rengeteg negatív hatással jár. Beszéltünk olyan szülővel is, akinek gyermeke már rosszul érezte magát a messengeres kapcsolattartás során, a kislány a lehető legrövidebben beszélt ilyen alkalmakkor mindenkivel. Ráadásul minden családban megnövekedtek a nehézségek, különösen ott, ahol iskolás gyermekek is vannak. Teljesen érthetőnek találtuk, hogy nem mindenki követte online ötleteinket. Saját tapasztalatainkból tudjuk, hogy a Kréta, online előadások (video, youtube, ppt stb.), classroom használata igénybe veszi az ember türelmét, különösen, ha még megfelelő eszközök sem állnak rendelkezésre.
Az óvodai megbeszélések szerint próbálkoztunk videó készítéssel. Életkornak megfelelő rövid kis üzenetek voltak ezek inkább. Ezekkel jeleztük, hogy sokat gondoltunk a gyerekekre. Mindannyian nagyon hiányoztak, hiányoznak nekünk! A videók közt voltak versek, a legkisebbek számára rövid, ismert mese, a kicsik és középsősök számára egy hajtogatással összekötött népi mondóka. A legnagyobbak számára papírrepülő hajtogatás, népi játék. Néhány szülő az óvodai zárt oldalunkon reagált ezekre a videókra, de voltak olyan édesanyák is, akik személy szerint nekünk küldték a videót arról, ahogy gyermekük mondókázik, verset mond, színez, vagy papírrepülőt reptet. Biztosan voltak olyanok is, akik meg sem nyitották a videókat, de nekünk már akkor is megérte, ha egy gyermek számára örömöt tudtunk vele szerezni.
Nagyon szeretjük a találós kérdéseket, ezért az óvodai Facebook oldalunkra is töltöttünk fel néhányat. Fejlesztik a gyerekek logikáját, kreativitását, figyelmét, koncentrációját, bővítik szókincsüket, feszültségoldó hatása is lehet. A találós kérdések megfejtése köré gyűjtöttünk mondókákat, dalokat, barkácsolni valókat lehetséges ötletként otthoni tevékenykedéshez.
Anyák napja előtt újra összegyűltünk az óvodában, hogy elkészítsük az ajándékcsomagokat, melyekbe most is kerültek korcsoportonként válogatva iskola előkészítő feladatok, színezők, barkácsolni valók. Az édesanyák egy-egy cserép szegfűt kaptak ajándékba.
A napok gyorsan teltek, az óvoda hamarosan újra megnyitott.
Harmadszorra gyermeknapi meglepetéscsomaggal készültünk az óvodások számára. A csomagba a Szülői Szervezet jóvoltából vízfesték került, a Rakó Bolt tulajdonosaitól pedig egy kis buborékfújót és csomagolt palacsintát kaptak a gyerekek. Az ajándékokat festeni való papírsémákkal egészítettük ki.
Milyen tapasztalatokat gyűjtöttetek az otthonlét során?
A kényszerszabadság alatt jobban elfáradtunk, mint bármely más hétköznapon, de újra meggyőződtünk arról, hogy kitartással, összefogással véghez vihetjük, amit elterveztünk.
Újra belejöttünk a ppt készítésbe, fényképek szerkesztésébe. Megtanultuk, hogyan lehet ppt-t videóvá konvertálni, illetve „majdnem” tablóképet készíteni. Sok fejlesztő anyagot találtunk, amiket későbbi munkánk során felhasználhatunk. Megerősítést nyertünk, hogy az óvodás életkorú gyerekekkel való hatékony kapcsolattaráshoz szükség van a személyes jelenléthez.
Nagyon hiányoztak az óvodások, az óvodai hétköznapok. Az online kapcsolat nem helyettesítheti a személyes kapcsolatot ebben az életkorban.
Mit üzentek az otthon lévő gyerekeknek és édesanyáknak?
Reméljük, mindannyian jól vannak, várjuk a szeptembert, jó volna, ha minden visszatérhetne a régi kerékvágásba! Biztosan minden édesanya jól megoldotta a megváltozott helyzetből adódó problémákat. Mindenkinek vidám nyarat kívánunk!