INTERJÚ BENISNÉ MANNER MELINDÁVAL A BAKONYSÁRKÁNYI FEKETE ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA INTÉZMÉNYVEZETŐJÉVEL
Az ide év március közepétől felborult a megszokott iskolai rendszer. A gyerekek otthon maradtak és elkezdődött egy számunkra is ismeretlen oktatási forma.
Az amúgy is mindennapi használatban levő telefonok, tabletek és számítógépek új funkciót kaptak. A megszokott időtöltés helyett tanulásra kezdték el használni a készülékeket. Persze nem csak nekünk szülőknek és főként gyerekeknek kellett belerázódniuk az új helyzetbe, hanem a tanároknak is. Hogy hogyan élték meg a tanárok ezt a változást és mi történt március közepe után az iskolánkban arról Benisné Manner Melinda intézményvezetőt kérdeztem.
Az iskola bezárása után, hogyan dolgoztatok tovább? Mi történt az iskolában?
Már az online oktatást megelőző hétvégén azon dolgoztunk, hogy megfelelő platformot válasszunk, ami könnyen kezelhető minden oktatási szereplő számára. Szerettük volna megkönnyíteni az otthontanulást minden rendelkezésünkre álló eszközzel. Kézenfekvő volt a KRÉTA, ami ismert volt a szülők és a tanulók számára is. Sajnos még az első hét közepén kiderült, a túlterheltség miatt nehézkes volt a használata, ezért a Google Classroom-ban alakítottuk ki a virtuális tantermeinket. Ez nagyon jónak bizonyult, mert egy helyen tudtuk megvalósítani a fájlmegosztást, a tesztmegoldást és a kommunikációt is.
Az első napokban a másik fontos feladat a tanulók, családok megfelelő eszközökkel való ellátása volt. Különösen a hátrányos helyzetű és a több gyermekes családok esetén adódott probléma. Ezt iskolai számítógépekkel, az önkormányzatok, a családsegítő központ és néhány jószándékú támogató bevonásával pár nap alatt sikerült megoldani.
Az iskola március közepétől május végéig szinte teljesen üres volt, csak mi vezetők tartottunk napi nyolc órában ügyeletet, munkánkat az iskolatitkár segítette. A pedagógusok Zoom-on tartották a kapcsolatot egymással, ebben a formában zajlottak az értekezleteket is. Nagyon hiányzott a tanulók és a kollégák személyes jelenléte.
Hogyan alkalmazkodtak a tanítók/tanárok erre az új helyzetre? Mennyire kaptak szabad kezet az online tanításhoz?
A pedagógusok elképesztő szorgalommal és lelkesedéssel vágtak bele az új képességek, eszközök és megoldások megismerésébe, a meglévő tapasztalataikat pedig szívesen megosztották egymás között. Az új tanórai keretek rengeteg lehetőséget rejtettek: vizualizációt, szemléltetést segítő animációk, kisfilmek, játékos oktatást támogató applikációk, értékelést, motiválást megkönnyítő közös felületek segítették a pedagógusok munkáját. Ezekkel a lehetőségekkel a kollégák éltek.
A pedagógusok – a helyi tanterv betartása mellett – tantárgyukhoz, tanulóik életkori sajátosságaihoz igazodóan szabadon választhattak az online tanítás módszerei, eszközei között. Volt aki minden óráját megtartotta online formában, mások hangos ppt-vel, vagy saját videóval segítették a tanagyag feldolgozását.
Milyen tapasztalatokat gyűjtöttetek ebben a három hónapban? Mi a tanulsága ennek az időszaknak?
Az online oktatás eredményességét tükrözi, hogy tanulóink év végi eredménye nem romlott sem a félévhez, sem az előző tanév végéhez képest.
Az online oktatásban szerzett tapasztalatainkat használni fogjuk a jövőben. Jó lenne, ha egy erre a célra kialakított, stabilan működő platform segítené a munkánkat. Az oktatási vezetők azon elképzelése, hogy minden tanuló rendelkezzen tablettel szintén jelentősen segítené a digitális oktatás eredményességét. Ezt a véleményünket jeleztük a fenntartónk felé is.
Későbbiekben, az iskolában történő oktatás időszakában használjátok-e a karantén időszakában használt szoftvereket?
Az iskola jól felszerelt digitális eszközökkel, a pedagógusok rendszeresen használták korábban is azokat. Az interaktív oktatást segítő programok eddig is jelen voltak a pedagógusok oktatási gyakorlatában. A karantén ideje alatt megismert és bevált szoftverekkel, programokkal bővíteni fogjuk a palettát.
Látod-e már a 2020/2021-es év kezdetét?
A szeptemberben induló tanév oktatási formája természetesen az aktuális járványhelyzettől függ majd. Az, hogy hagyományos formában, vagy online kezdünk, a fenntartó, az oktatási vezetők, és a kormány döntése lesz. Mi ezt fogjuk követni és betartani.
Mi történik, az iskolában nyáron?
Az iskolában már február óta bővítési munkálatok zajlanak. A nyáron ez még intenzívebbé vált. Ma azt mondhatom, gyakorlatilag elkészült az új nemzetiségi terem, előtérrel és folyosóval. Ehhez 10 milliós pályázati támogatást kaptunk, 6 millióval a Bakonysárkányi Német Nemzetiségi Önkormányzat segít bennünket, szintén egy sikeres pályázatnak köszönhetően. További 1 milliót a tankerület és 4,2 milliót a községi önkormányzat biztosít. Így tudjuk megvalósítani a több mint 21 milliós beruházást.
Az elmúlt héten megkezdődött az iskola teljes homlokzatának újra vakolása, az ehhez szükséges 6 millió forintot a tankerület biztosítja.
A nemzetiségi önkormányzat sikeres pályázatának köszönhetően két tanteremben teljesen új padlózat lesz szeptembertől. A régi parketta vinyl padlóra történő cseréjéhez összesen 1,5 millió forintot kaptunk.
A tankerület a felsős épületben lecseréli a régi kazánokat korszerű, hatékony új kazánra, ez több mint 5 millió forintba fog kerülni. Továbbá 400 ezer forintot biztosít még egy terem műpadlójának cseréjére és festék vásárlására.
Tehát rengeteg feladat van a szünetben is az iskolában. Nagyon örülünk azonban, hogy hozzávetőleg 34 millió forintot fordíthatunk a tanulói környezet szebbé tételére. Egyben ennyivel növekszik az önkormányzati tulajdonban lévő épületnek az értéke. Köszönet az innovatív pedagógusoknak és a támogatóknak mindezért!
Mi történik majd, ha ismét be kell zárni az iskolát? Hogyan készülnek erre a tanítók/tanárok és hogyan készüljünk mi szülők?
Először is mindenki vigyázzon magára, hogy ne kelljen bezárni az iskolát! Ha erre mégis sor kerülne, a megszerzett tapasztalatainkat fogjuk használni, ezt javaslom a szülőknek is. Egy újabb karantén helyzetben a legnehezebb feladata az elsősök szüleinek lenne, őket megkülönböztetett módon támogatnánk. Legyünk optimisták, találkozzunk a szépen felújított és bővített iskolában személyesen szeptemberben!
Köszönöm az interjút!
Schiffer Katalin